Δεν είναι λίγες οι συσκευασίες των τροφίμων πάνω στις οποίες απεικονίζονται διάσημοι παιδικοί ήρωες ταινιών. Ο Σρεκ, η Ντόρα η Εξερευνήτρια, ο Σκούμπι Ντου και άλλοι αγαπημένοι ήρωες των παιδιών πρωταγωνιστούν τελευταία εκτός από την τηλεόραση και στα σούπερ μάρκετς, τα περίπτερα, τις γνωστές αλυσίδες ταχυεστιατορίων και όπως είναι φυσικό κλέβουν την παράσταση. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια οι παιδικοί ήρωες εμφανίζονται ολοένα και συχνότερα στις συσκευασίες των τροφίμων, η έρευνα σχετικά με την επίδραση που μπορεί να έχουν στις διατροφικές επιλογές των παιδιών είναι αρκετά περιορισμένη.
Τα αποτελέσματα μίας πολύ πρόσφατης σχετικής μελέτης αποδεικνύουν πως η πλειοψηφία των παιδιών θεωρεί τα τρόφιμα που περιέχονται σε συσκευασίες στολισμένες με κάποιον παιδικό ήρωα πιο νόστιμα σε σχέση με πανομοιότυπα τρόφιμα που τους προσφέρονται σε απλές συσκευασίες, ενώ όταν τους δίνεται η επιλογή τα περισσότερα παιδιά διαλέγουν το τρόφιμο που βρίσκεται στη συσκευασία με τον παιδικό χαρακτήρα ως σνακ.
Ειδικότερα, ο στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν να αξιολογήσει τον τρόπο με τον οποίο η παρουσία αγαπημένων παιδικών χαρακτήρων στις συσκευασίες των τροφίμων μπορεί να επηρεάσει τις γευστικές και τις προτιμήσεις για σνακ των παιδιών. Στην έρευνα συμμετείχαν 40 παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών τα οποία δοκίμασαν τρία διαφορετικά ζεύγη τροφίμων –κρακεράκια, ζελεδάκια και καρότα- τα οποία τους δίνονταν είτε σε απλές είτε σε συσκευασίες στις οποίες απεικονίζονταν διάφοροι διάσημοι παιδικοί ήρωες καρτούν (Σρεκ, Ντόρα η Εξερευνήτρια και Σκούμπι Ντου). Από τα παιδιά, που δοκίμασαν και τα δύο τρόφιμα του κάθε ζεύγους, ζητήθηκε αρχικά να δηλώσουν κατά πόσο αυτά είχαν την ίδια γεύση, αλλά και να επιλέξουν κάποιο ως σνακ. Το 50-55% των παιδιών δήλωσαν πως τα τρόφιμα που περιέχονταν στις συσκευασίες με τους ήρωες είχαν καλύτερη γεύση. Επιπλέον, το 73-85% των συμμετεχόντων επέλεξε σαν σνακ το τρόφιμο που περιέχονταν στη συσκευασία με τους ήρωες. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως τα περισσότερα παιδιά επέλεξαν σαν σνακ είτε τα κρακεράκια είτε τα ζελεδάκια και όχι τα καρότα.
Φαίνεται δηλαδή πως η παρουσία των αγαπημένων τηλεοπτικών ηρώων των παιδιών στις συσκευασίες των τροφίμων επηρεάζει σημαντικά τις διατροφικές τους επιλογές και μάλιστα σε βαθμό μεγαλύτερο για τα junk foods απ’ ότι για τα λαχανικά. Όπως τονίζει ο Dr. Thomas Robinson, M.D., καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου του Stanford “η χρήση των παιδικών ηρώων στις συσκευασίες των τροφίμων στοχεύει στην πρόκληση συγκεκριμένων συναισθημάτων, αναμνήσεων και συσχετίσεων. Έτσι, η συσχέτιση ενός προϊόντος με πράγματα που θεωρούνται διασκεδαστικά αυτόματα το καθιστά πιο επιθυμητό”. Η συγγραφέας του άρθρου Roberto CA, διδακτορική φοιτήτρια στο πανεπιστήμιο του Yale σχολιάζει πως “τα παιδιά δεν κατανοούν τις προθέσεις του μάρκετινγκ με αποτέλεσμα να γίνονται ιδιαίτερα πιεστικά απέναντι στους γονείς , οι οποίοι συχνά υποκύπτουν σε αυτές προκειμένου να αποφεύγουν τις μάχες μέσα στα καταστήματα τροφίμων”. Κατανοούμε, λοιπόν, πόσο σημαντική είναι η απαγόρευση της χρήσης των παιδικών ηρώων στις συσκευασίες των junk food που απευθύνονται στα παιδιά.
Προσαρμογή: Επιστημονική Ομάδα δια…της Τροφής